*La începutul deceniului, Grecia a trebuit să consimtă la un program riguros de privatizare a infrastructurii cruciale, în special a porturilor sale, pentru a evita falimentul din cauza datoriilor.
La acea vreme, gestionarea crizei financiare și asigurarea faptului că Grecia își va plăti facturile era prioritatea principală pentru creditorii Greciei, inclusiv pentru Uniunea Europeană. Puțini observatori abili ar fi putut prezice că loialitatea Turciei față de NATO va fi pusă la îndoială sau că Rusia va începe un război brutal în Ucraina. Deși rivalitatea SUA-China a fost clară, nu a fost la fel de intensă sau ostilă ca acum.
Pireu și Salonic, două dintre cele mai mari porturi din Grecia, au fost recent privatizate. COSCO din China a achiziționat Pireu în 2016, învingând confortabil o ofertă daneză concurentă. Doi ani mai târziu, un grup a cumpărat Salonicul și, în cele din urmă, oligarhul greco-rus Ivan Savvidis, fost membru al Dumei ruse, a ajuns să-l controleze.
Concurenții Pireu din Europa de Nord au fost primii care s-au opus investiției chineze și au avut motive întemeiate să fie îngrijorați de pierderea unei părți din traficul maritim internațional.
Națiunile occidentale văd ambele porturi în contextul unei rivalități geopolitice intensificate, în ciuda faptului că statul grec deține încă o participație minoritară în ambele. În special având în vedere că activitatea lor economică nu este deloc nesemnificativă: Salonic, care este situat mai aproape de marile piețe din Balcani și Europa Centrală, este, de asemenea, crucial. Pireu, acum cel mai important port mediteranean de containere.
În plus, actualul ambasador George Tsunis a precizat că SUA nu ar fi trebuit să permită unei bande chineze să preia controlul asupra unui port important din punct de vedere strategic, cum ar fi Pireu, la audierea sa de confirmare în fața Senatului SUA.
Porturile Alexandroupolis și Volos au atras atenția SUA. Volos este acum premiul cel mare, deoarece guvernul grec a supraviețuit crizei datoriilor și a decis să nu privatizeze portul Alexandroupolis. Development Finance Corporation (DFC), o organizație de stat din SUA, promovează activ una dintre cele patru oferte.
At the beginning of the decade, Greece had to consent to a rigorous schedule of privatization crucial infrastructure, particularly its ports, in order to avoid going bankrupt due to debt.
At that time, managing the financial crisis and ensuring that Greece would pay its bills was the top priority for Greece’s creditors, including the European Union. Few astute observers could have predicted that Turkey’s NATO allegiance would be called into doubt or that Russia would start a brutal war in Ukraine. Although the US-China rivalry was clear, it was not quite as intense or hostile as it is now.
Piraeus and Thessaloniki, two of Greece’s biggest ports, have recently undergone privatization. China’s COSCO purchased Piraeus in 2016, comfortably defeating a competing Danish offer. Two years later, a group bought Thessaloniki, and finally Greek-Russian oligarch Ivan Savvidis, a former member of the Russian Duma, came to control it.
Competitors of Piraeus in Northern Europe were the first to object to the Chinese investment, and they had good reason to be concerned about losing their part of the international maritime traffic.
Western nations view both ports in the context of an intensifying geopolitical rivalry, despite the fact that the Greek state still holds a minority stake in both. Particularly given that their economic activity is by no means insignificant: Thessaloniki, which is situated closer to large Balkan and Central European markets, is also crucial. Piraeus, now the top Mediterranean container port.
Geoffrey Pyatt, a former US ambassador to Greece, made explicit US interest in the nation’s ports. Additionally, current Ambassador George Tsunis made it clear that the US should not have permitted a Chinese gang to seize control of a strategically significant port like Piraeus at his confirmation hearing before the US Senate.
The ports of Alexandroupoli and Volos attracted US attention. Volos is now the top prize as the Greek government survived its debt crisis and decided against privatizing the port of Alexandroupoli. Development Finance Corporation (DFC), a US state-owned organization, is actively promoting one of the four bids.